Tokyo, det är dags att vinka av dig.

En sista dag har vi nu haft i den stora staden :)

Vi började i statsdelen Asakusa som ligger på gångavstånd från vårt hostel. Dit gick vi tillsammans med en kille ifrån England som heter Jonathan.

Det är ett område som är mer bevarat som gamla Tokyo ungefär och där finns det också ett tempel som vi besökte. Men vid det här laget har man dessvärre blivit lite mätt på alla tempel men det var såklart vackert som så många andra. Känns dock lite hemskt att vara så mätt på tempel och ändå besöka dem för man ger dom inte en ärlig chans att få berätta om sig själva, vad de finns där för och vilken tro de representerar. Extremt suddig bild. Sorry.

Japanska fiskar å Ida.

Efter templet gick vi vidare föra att ta en kaffe på Starbucks. Vi tog oss till den kända korsningen i Harajuku som vi var vid igår. Efter detta gick vi skilda vägar..Ida gick med Jonathan för att kolla på templet i Harajuku, det som vi inte hann se igår när vi var här. Medan Carolina och Emma var sugna på att vandra runt i butiker runtikring Harajuku. Vi alla tre hade en bra eftermiddag.

Vid kl 16 var vi tillbaka på hostelet redo för att ge oss ut i stormen och regnet för en känd restaurang i Tokyo, Alcatraz. Men innan det fick vi vara med om ett känt fenomen här i Tokyo, fulla tunnelbanevagnar. Det var nämligen en storm i Japan under de dagar vi var där.. Det var spöregn och stormvindar som överröste japanerna mitt i rusningstid. Träd föll över vägar och sönderblåsta paraplyer låg i högar längs gatorna.

Denna trängsel är inte likt något annat vi skådat tidigare. Helt sjukt! Vi ska försöka beskriva det...

...vi åkte tunnelbana som vanligt, klev på och det var ganksa fullt med människor så man kände hur man blev allr varmare, vi tog av oss jackorna, men detta var bara början... resan slutade med att vi stod upptryckta människa mot människa, främling mot främling, ett väldigt ovanligt fenomen om man är ifrån Sverige... Men vad som är än mer roligt i denna historia är ordningsvakten som står ute på perongen som bokstavligen trycker människor på vagnen. Han sträcker ut sina armar å pressar in människor på en så smockad vagn att om du skulle ta bort varannan människa i vagnen skulle den ändå vara för full för att likna dom fullaste vagnarna i Stockholm under rusningstid. Sen kommer vi också till den roliga delen av resan när någon ska kliva av, folk pressar mer än någonsin nu. Mike som Emma stod bredvid fullkomligen snurras ut av allt folk som ska av och hamnar minst 2 meter ifrån ingången till tuben så han får pressa för att ta sig på igen. Som sagt, detta var en upplevelse!

Klicka på länken så får ni se vad vi var med om...

Vi tänkte nu har vi varit med om något riktigt konstigt nu lär ju resten av kvällen fortlöpa hyfsat normalt men när vi når restaurangen möts vi av detta...

...därefter låste dom in oss i en cell och bjöd oss på öl i stora medicin-plast-rör.

Sen åt vi rykande, en del var brinnande, mat i metallskålar, precis sådana man tänker sig att de äter ifrån på fängelser (utifrån vad man sett på film :))

Mike beställde kyckling till middag och fick in den tillagade kycklingen i bur. Kändes lite barbariskt.

Detta restaurangbesök blev verkligen en upplevelse, väldigt annorlunda. Men man är ju inte ute å reser för att möta svenska grejer heller så det var helt klart värt.

Därefter gav vi oss hem till hostelet för att bara mysa med de nyfunna kompisarna vi träffat här i Tokyo en sista kväll eller snarare natt. Vi la oss vid runt 6 på morgonen för att sedan kliva upp och käka frukost hela gänget kl 8 innan alla skulle börja resa vidare.

Tokyo har verkligen varit såå roligt. Staden har varit kanonkul å se och därutöver har vi mött väldigt fina å  härliga människor som vi säkert kommer ha kontakt med framöver. Så kul! Vi är verkligen välsignade som kan resa runt till alla dessa platser, se stora städer, möta människor och njuta av varandras sällskap längs vägen. Otroligt härligt.

Vi hörs snart igen, ni hinner ju knapt andas mellan inläggen nu, ursäkta.
Men det har ju varit torka på bloggen nu ett tag, vi försöker ta igen för det :)