Äntligen ikapp!!

Äntligen har vi landat!
Nu befinner vi oss i Padang bai, vi kom hit igår och har hittat ett bra hostel här, vi har eget rum med toa å dusch och vi bor 20m ifrån havet som vi hoppas att vi kan bada i, ska undersöka det idag :)
Vi trivs och har det så bra, känns väldigt skönt nu att vara på ett och samma ställe en längre tid, vi har detta rum bokat tills nästa tisdag nu, så man kan hinna andas och landa lite och undkomma det mesta krånglet iaf.
Just nu sitter vi på ett cafe, vi vaknade precis och har fått käka lite brunch nu så det var bra. Idag är planen att försöka hitta någonstans för sol och bad och bara slappa och njuta.
Vi mår bra och är äntligen i fas med bloggen igen! Så skönt! :)
Vi hörs snart igen!
Njut av hösten hemma, alla vackra färger, så ska vi ta vara på vår tid här och njuta av sol och bad.
Många kramarSå skön
Så skönt att vara ifatt bloggen igen :)
Vi mår bra och är äntligen i fas med bloggen igen! Så skönt! :)
Vi hörs snart igen!
Många kramar

Efterlängtade Bali

Hej svejs!
Vi har bokat ett hostel långt uppe på norra kustbandet av Bali, långt ifrån civilisation och shopping men med en egen stuga och tillgång till pool och solstolar, helt underbart fint är det. Hostelet ligger bredvid ett risfält och inte långt ifrån havet så vi njuter.
_________________________________________________________
Har tyvärr bara en bild ifrån detta ställe...
Det blev tyvärr så att vi inte kunde bo kvar på detta hostel hela tiden tills Idas kort kommit för de hade fullt så imorgon måste vi flytta härifrån. Vi tänker oss att vi tar oss ner till Padang bai eftersom det är därifrån man tar båten till Giliöarna, som är vårt nästa mål.
Mer info kommer strax :)

Singapore späckad dag

Detta var dagen då vi skulle se så mycket vi bara orkade och hann av Singapore... prioriteringen kan diskuteras...
Vi började iaf vår dag med att sätta oss vid varsin dator och söka på vilka sevärdheter som finns i Singapore. Vi kom fram till att dagens aktiviteter skulle börja med ett besök på den kända "Sentosa Island" som ligger strax utanför Singapore.
Vi begav oss dit i en så kallad gondol, likt dom man åker upp till Åreskutan i Sverige med.
Det var en läcker upplevelse eftersom man fick se lite av stan ovanifrån.
Väl därute tog vi oss till en "Underwater world"... här kommer lite bilder som beskriver det besöket närmre...
Strax innan vi går in till vattenlandet passar Ida på att hålla en orm..
Speciella krabbor
Två sjöhästar, observera att den övre då alltså också är en sjöhäst :)
Undervattenstunnel.
Vi var på en delfinshow inne på Underwater world också..
Inte precis en delfin men denna lilla söta fick också vara med på showen.
När vi kom ut därifrån rann svetten om oss och vi hade båda druckit lite för lite så vi tog oss in mot stan med en varsin Starbucks Coffee-mugg i handen. Väl inne i stan och ett luftkonditionerat shoppingcentrum bestämde vi oss för att fråga någon efter det bästa stället i stan för att shoppa kläder. Vi fick en adress och tog oss tid. Vi tänkte att det kunde vara skönt att vara i kyla ett tag eftersom vi båda var hängiga efter hettan ute på Sentosa Island och sen har vi hört att shoppingen i Singapore ska vara något utöver det vanliga så det blir ju ytterligare ett sätt att uppleva stan på.
Det komiska i det hela och var man kan börja diskutera hur vi prioriterade vår andra och sista dag i Singapore är väl när klockan är 22:00 och vi fortfarande är kvar i shoppingcentrumet. Vi gick runt där, shoppade, klippte oss och trivdes och tänkte inte så mycket på klockan förrän den var 22:00 och vi båda var middagshungriga. Vi åt mat och sen begav Emma sig hemåt för att skypea medan Ida gärna ville se ett känt hotell vid namn Raffles Hotel så
hon gick dit och sen möttes vi upp på hostelet vårt.
Vår sista dag i Singapore vart helt toppen, vi är helnöjda! :)
Imorgon bär det av till Bali och sol och bad, ska bli så skönt det :)
Ha det bra där hemma och ta hand om varandra! KRAMAR

Singapore here we are!!

Igår kväll kom vi fram till Singapore. Trötta efter att ha rest i över ett dygn för en ynka 6 h flight så kom vi äntligen fram till hostelet. Efter att ha kollat mailen och stoppat in väskorna så begav vi oss ut på stan. Vi gick fram till tunnelbane-kartan och tyckte att stationen City Hall lät cetralt så vi åkte dit!
_________________________________________________________

Vi möttes direkt av varuhus som hade food-courts så vi gick in och avnjöt en ljuvlig middag på Subway!
Efter middagen så gick vi vidare och fann en supermysig hamnpromenad fylld av restauranger och uteserveringar! Och akvarium där man kunde välja vilken stackare man ville äta.
Vi strosade vidare längs vattnet, och började sakta inse vilken fantastiskt vacker stad vi hade kommit till!! Sen hittade vi ett museum och till vår stora glädje så visade de terakotta-krigarna!! En visning som Ida länge hade velat se. Så vi betalade och gick in, en grymt fascinerande utställning. För er som inte vet så begravdes den första kejsaren i Kina, Qin Shihuang, med ca 8000 soldat-statyer gjorda av terrakotta. Alla var väldigt vackert skulpterade och ingen är den andra lik. De har olika uniformer beroende på vilken rang de har i armén och de blev begravda i krigsformeringar.. Till exempel alla sittande bågskyttar framför de stående bågskyttarna osv. Väldigt coolt var det att få se några av alla dessa statyer.
_________________________________________________________
Sedan storsade vi vidare en stund innan vi åkte tillbaka till hostelet och kollade på Harry Potter. Vilket vi gör
nästan varje kväll. :) Vi fick ett fantastiskt första intryck av Singapore!

Tokyo, det är dags att vinka av dig.

En sista dag har vi nu haft i den stora staden :)

Vi började i statsdelen Asakusa som ligger på gångavstånd från vårt hostel. Dit gick vi tillsammans med en kille ifrån England som heter Jonathan.

Det är ett område som är mer bevarat som gamla Tokyo ungefär och där finns det också ett tempel som vi besökte. Men vid det här laget har man dessvärre blivit lite mätt på alla tempel men det var såklart vackert som så många andra. Känns dock lite hemskt att vara så mätt på tempel och ändå besöka dem för man ger dom inte en ärlig chans att få berätta om sig själva, vad de finns där för och vilken tro de representerar. Extremt suddig bild. Sorry.

Japanska fiskar å Ida.

Efter templet gick vi vidare föra att ta en kaffe på Starbucks. Vi tog oss till den kända korsningen i Harajuku som vi var vid igår. Efter detta gick vi skilda vägar..Ida gick med Jonathan för att kolla på templet i Harajuku, det som vi inte hann se igår när vi var här. Medan Carolina och Emma var sugna på att vandra runt i butiker runtikring Harajuku. Vi alla tre hade en bra eftermiddag.

Vid kl 16 var vi tillbaka på hostelet redo för att ge oss ut i stormen och regnet för en känd restaurang i Tokyo, Alcatraz. Men innan det fick vi vara med om ett känt fenomen här i Tokyo, fulla tunnelbanevagnar. Det var nämligen en storm i Japan under de dagar vi var där.. Det var spöregn och stormvindar som överröste japanerna mitt i rusningstid. Träd föll över vägar och sönderblåsta paraplyer låg i högar längs gatorna.

Denna trängsel är inte likt något annat vi skådat tidigare. Helt sjukt! Vi ska försöka beskriva det...

...vi åkte tunnelbana som vanligt, klev på och det var ganksa fullt med människor så man kände hur man blev allr varmare, vi tog av oss jackorna, men detta var bara början... resan slutade med att vi stod upptryckta människa mot människa, främling mot främling, ett väldigt ovanligt fenomen om man är ifrån Sverige... Men vad som är än mer roligt i denna historia är ordningsvakten som står ute på perongen som bokstavligen trycker människor på vagnen. Han sträcker ut sina armar å pressar in människor på en så smockad vagn att om du skulle ta bort varannan människa i vagnen skulle den ändå vara för full för att likna dom fullaste vagnarna i Stockholm under rusningstid. Sen kommer vi också till den roliga delen av resan när någon ska kliva av, folk pressar mer än någonsin nu. Mike som Emma stod bredvid fullkomligen snurras ut av allt folk som ska av och hamnar minst 2 meter ifrån ingången till tuben så han får pressa för att ta sig på igen. Som sagt, detta var en upplevelse!

Klicka på länken så får ni se vad vi var med om...

Vi tänkte nu har vi varit med om något riktigt konstigt nu lär ju resten av kvällen fortlöpa hyfsat normalt men när vi når restaurangen möts vi av detta...

...därefter låste dom in oss i en cell och bjöd oss på öl i stora medicin-plast-rör.

Sen åt vi rykande, en del var brinnande, mat i metallskålar, precis sådana man tänker sig att de äter ifrån på fängelser (utifrån vad man sett på film :))

Mike beställde kyckling till middag och fick in den tillagade kycklingen i bur. Kändes lite barbariskt.

Detta restaurangbesök blev verkligen en upplevelse, väldigt annorlunda. Men man är ju inte ute å reser för att möta svenska grejer heller så det var helt klart värt.

Därefter gav vi oss hem till hostelet för att bara mysa med de nyfunna kompisarna vi träffat här i Tokyo en sista kväll eller snarare natt. Vi la oss vid runt 6 på morgonen för att sedan kliva upp och käka frukost hela gänget kl 8 innan alla skulle börja resa vidare.

Tokyo har verkligen varit såå roligt. Staden har varit kanonkul å se och därutöver har vi mött väldigt fina å  härliga människor som vi säkert kommer ha kontakt med framöver. Så kul! Vi är verkligen välsignade som kan resa runt till alla dessa platser, se stora städer, möta människor och njuta av varandras sällskap längs vägen. Otroligt härligt.

Vi hörs snart igen, ni hinner ju knapt andas mellan inläggen nu, ursäkta.
Men det har ju varit torka på bloggen nu ett tag, vi försöker ta igen för det :)

Hörs snart igen!
KRAMAR

Stora killar som kramas

Efter fiskmarknaden och Harajuku forsatte dagen med sumobrottning, helt klart en upplevelse!

Dessa killar var verkligen stora, enorma, ja oj...

Men det fanns en kille som var smal, han är tydligen väldigt känd inom sumobrottningen eftersom han är just smal, vilket är som ni kan se på bilderna ganska ovanligt :)

Här har vi två sumos i startställning.

Här har vi alla sumos som samlats tillsammans för att göra någon form av ritual innan det hela börjar. Den här sporten är mycket kring ritualerna och traditionerna.

Många av hostelgänget var med också :)

Här har vi den smala killen mot den andra något större... den smala vann :)

Väldigt roligt att ha varit på en sumomatch :D

Harajuku & hattar

Efter fiskmarknaden så åkte vi allihopa tillbaka till hostelet och åt frukost. När frukosten var uppäten så tog vi med oss vår amerikanska vän Mike och åkte till Harajuku-området. Precis brevid finns "the famous crossing" där det alltid strömmar massa människor åt olika håll, med konstiga diagonala övergångsställen. Vet inte riktigt varför den är känd... MEN här ser ni oss stolt posera framför the crossing.

Mycket shopping (!) och coola människor att titta på. Harajuku är en klädstil som härstammar från Tokyo och är känd över hela världen. Den är extrem, med blå luggar och crazy mixar av traditionellt och nytänkande.
Forever 21 är en billig kedja som inte finns i Sverige men har sjukt mycket snygga kläder. Ni ser här hur glädjen bubblar när vi hittar den i Harajuku-området.
Vi hittade en grym hattaffär. Succé.
'
Det här är ingången i Muiji Jingu-parken som finns mitt i Tokyo. Är sjukt vacker och ger ett mäktigt intryck! En oas mitt i busy Tokyo.
Efter parken åkte vi tillbaka till hostelet och då var det dags för stora killar som kramas.

Tokyo jag tänker på dig nu...

TOKYO!! Äntligen är vi här i denna storstad, helt fantastiskt! :D

Vi har installerat oss på det bästa hostelet jag tror vi alla tre någonsin bott på. Det är hemtrevligt och personalen är så hjälpsamma och kommer hela tiden med tips på vad som finns att se och göra att vi har inte sett liknande. Känns väldigt bra så vi har bestämt oss för att bo här hela vår vistelse i Tokyo.

Andra kvällen gick vi till Tokyo Tower som är Tokyos version av Eiffeltornet och vi vart ett helt gäng ifrån hoselet som promenerade dit, umgicks och efter det gick och åt på en akvarierestaurang, väldigt mysigt.

Tokyo tower... faktiskt inte så mycket för världen om vi ska vara ärliga. Sällskapet var bättre :)

Restaurangen med en massa akvarium i, från vänster har vi Yanev från Israel, sen två välkända ansikten och längst till höger har vi Josaia ifrån USA.

Såhär fortsatte var Tokyoresa, möten med en massa trevliga människor...

Här är vi ett helt gäng på något som heter fiskmarknad. Detta är något väldigt känt i Tokyo för det är auktion av enorma tonfiskar, ni ser dom på bilden nedan.

Vi klev upp kl 4 på morgonen för att åka hit å få titta på när alla dessa japaner budade på dessa bjässar till fiskar :) faktiskt väldigt underhållande, kändes som att åka tillbaka i tiden :)

Två himla fina grabbar ifrån Canada som vi kom att spendera resterande dagar med i Tokyo. Mike och Wade heter dom :)

Här har vi en rackare som tinat.

Känns ganska barbariskt... Här sågar dom isär tonfiskarna till halvor..

Detta vart en dag som bara fortsatte i en enda riktning, helt toppen!! :)
Härnäst väntar sumobrottning...

En mindre stad i Kina besöktes...bara 6 miljoner invånare.

Hangzhou ligger ungefär en timme ifrån staden Shanghai och vi reste hit för att möta upp med Barbros son (kvinnan vars hus vi skulle få låna). Joel mötte upp oss och tog oss runt i staden för att visa Hangzhous största sevärdheter. Dagen vart fantastiskt bra och vi hade rikitgt roligt! :)

Här kommer en kort ström foton som får redovisa dagens höjdpunkter...

Här står vi med mannen som ägnade en hel timme av sin dag till att hjälpa oss, verkligen en vänlig människa! Det började med att vi frågade honom om han kunde visa oss hur vi skulle köpa en tunnelbanebiljett, han var inte så bra på engelska så han sa istället att han kunde visa vart vi skulle genom å följa oss dit och det slutade med att han följde oss hela vägen från tunnelbanan fram till perongen där vi klev på snabbhastighetståget mot Hangzhou.

Snabbhastighetstågen gick uppemot 350km i timmen...

Väl framme i Hangzhou tar Joel och hans arbetskollega Daisy oss till West Lake, en sjö känd för dess vackra vyer.

Vi åker båt och får under tiden berättat för oss historien om den stora sjökvinnan/ormen... eller hur det nu var med det... :)

Njuter gör vi iaf :)

Efter båtturen bar det av till en galet exlusiv restaurang som vi var långt ifrån klädda eller fräscha för att gå in till men där blev det att vi åt middag. En rejäl upplevelse! Ni ser den ljusa toppen av byggnaden i bakgrunden, det var resturangen som för övrigt snurrade runt runt där uppe så utsikten ändrades hela tiden.

Här äter Ida nått djur som lever i skalet...

andra delikatesser som förtärdes under kvällen var hajfenesoppa, komage, sniglar, bläckfiskar, helt enkelt väldigt annorlunda men också himla kul :) Att dömma av Emmas ansiktsuttryck var det definitivt annorlunda.
Vi satt länge för det var buffé både på varmrätterna och efterrätterna så när vi lämnade restaurangen kan man verkligen börja tala om känslan att man rullar fram..

Vi strosade omkring, gick förbi en nattmarknad med en massa shopping där vi uttökade våra väskor något till. Sen efter det var det dags för oss att bege oss hemåt, vi var väldigt tacksamma till Joel och Daisy över en toppendag!

Inläggen fortsätter i en silande ström... hoppas ni orkar läsa...
Kramar till er alla hemma!

Shanghai... STORstad

Hej hallå!

Väl i Shanghai kunde vi ju inte hålla oss ifrån att åka till IKEA när vi väl hade sett att det fanns på vägen från flygplatsen. Så första dagen hoppade vi in i en taxi efter att desperat försökt få någon att skriva ner adressen till IKEA på kinesiska så taxichaffören kunde ta oss dit. Vi lyckades till vår glädje hitta en som kunde engelska av kanske tio frågade..

Väl i taxin verkar taxichaffören väldigt förvirrad och vilsen men trots det kommer vi ändå fram till IKEA för ynka 35 svenska kronor.

Här går vi runt å njuter av allt det svenska och känner oss som hemma.

Såklart shoppar vi gärnet bland det svenska godiset och ett stopp i resturangen var såklart ett måste innan vi begav oss hemåt :) Lyckad förmiddag helt enkelt!

Nästa taxi tog oss till ett Starbucks där vi hade tjejsnack Länge :) Efter det började vi vandra åt det håll som kändes rätt men utan att egentligen ha någon aning. Men det gjorde inte så mycket, vi gick tills vi lessnade och tog därefter en taxi tillbaka till hostelet.

Kvällen tillbringades med filmen "Allt för min syster" och svenskt godis, ett kanonslut på en bra dag :)

Men Shanghai är inte slut än, mer kommer...

Guidad tur i Shanghai

Sista dagen i Shanghai så tog Carolina och Ida sina små slantar och åkte på en guidad tur runt om i Shanghai. Emma kände sig hängig och stannade hemma men tog del av turen i efterhand genom bilder.
Här ser ni vår fantastiska grupp! Det var vi och ett gäng helsköna medelåldersmänniskor. Plus vår fantastiska guide i grön tröja som hade studerat i England, så han hade kinesisk engelska med brittisk dialekt, vi skrattade mycket åt det under dagen.. Mixen var fantastisk!
Shanghai med sina 23 miljoner invånare är en växande stad. För 20 år sedan fanns inget av det ni ser på bilden.. Allt har tillkommit under 90- och 00-talet. Coolt!
Det var otroligt vackert i detta lilla palats. Och otroligt mycket turister! Vår guide sa i bussen innan vi kom till palatset att vi skulle hålla ihop och inte stanna vid stånd eller liknande för då skulle det vara supersvårt att hitta varandra igen. Men när vi kom till ett område som det var extremt mycket människor på så hade vi glömt denna lilla förmaning - så vi stannar och knäpper kort på varandra framför en byggnad och sen så kommer det några kineser och vill knäppa kort med Carolina eftersom hon var så imponerande lång..
När vi fotograferat färdigt inser vi - gruppen är borta!! Vi står mitt i en fyrvägskorsning och det bokstavligen strömmar folk från alla håll och vi har ingen aning åt vilket håll vår grupp gick. Katastrof. Alltså pinsamheten i situationen var total. "De två unga blonda tjejerna som skrattar hela tiden" tappade bort gruppen. Efter ca 20 min kommer guiden äntligen, och vi får då springa till resten av gruppen som sitter och väntar på oss ganska långt därifrån.. Alla tyckte det var skönt att han hade hittat oss, och var väldigt gulliga mot oss! Men ändå, det var extremt pinsamt. Komiskt också. Har tyvärr inget bildbevis på detta dock..
Kameran dog under dagen så vi har tyvärr inga fler bilder därifrån. Men det var verkligen en härlig dag! Vi fick lärakänna ett gäng sköna människor, äta god mat, se mer av den vackra staden och lära oss väldigt mycket om Shanghai och Kina! Värd dag. Kram så länge

Peking imponerar

Idag har Peking imponerat på oss. Som en följd av gårdagens chill fick vi ta tag i oss själv och göra allt vi ville hinna med innan vi åkte från Peking.
Mao. Vi klev upp tidigt och gick dit. Vi stod i kö länge och gick på led, två och två och blev inslussade i rum efter rum och tillslut så fanns han där - Mao. Inglasad. Vaxad. Vi fick inte stanna vid hans glaskista men vi fick gå förbi. Tyvärr finns inga bildbevis - kameror var förbjudna men det var en sjuk och samtidigt cool grej.
Sedan hoppade vi på tunnelbanan och åkte till Summer Garden, något vi trodde var en park men det hade fungerat som någon form av sommarpalats för kejsarna. Det var fyra gånger så stort som the Forbidden City, vilket är extremt stort! Men när vi kom in så såg det precis ut som Ming-gravarna och var utformat som alla andra kejsarpalats vi hade sett så vi var bara där i ca 30 min och sen gick vi ut igen. Men det kändes nice att ha varit där!
Sedan tog vi tunnelbanan till olympiska stadion. Ett av Pekings guldkorn!! Väldigt häftig känsla i stadion, vi sprang runt och låtsades ta OS-guld. Heja Sverige! Tyvärr fick man inte gå på banorna, däremot kunde man hyra en segway att köra runt med där nere men det tyckte vi var för dyrt så vi insöp atmosfären på läktarna istället. Underbart!
Sedan tog vi tunnelbanan tillbaka till hostelet och slappade där i en timme eller två och sedan bar det av igen - mot Night Market! En kvällsmarknad i Peking, som har alla möjliga mat-alternativ. Skorpioner, skalbaggar, stora flygande riktigt vidriga insekter och även all annan möjlig GOD kinesisk mat. Här ser ni Matt, vår australiensiska roommate, som följde med oss för det var hans sista kväll (också) innan han åkte till Mongoliet! Gör den klassiska handgesten. When in Rome..
När vi sedan hade kommit tillbaka till hostelet och Matt hade visat bilder från hans resa i Nord-Korea (väldigt coolt!! btw) så var klockan 23:10 och vi visste att vårat nya favoritfik Dessert Café (som vi hittade kvällen innan) stängde kl 24.. Så då sprang vi ner på gatan och hoppade in i en taxi och åkte dit! För att avsluta vår sista kväll i Peking med en ljuvlig bit tårta och en latte. Perfekt avslutning.

Allt i en enda ström... först `Chilldag´

Äntligen fungerar det att lägga upp bilder igen. Här kommer nu alla inlägg i en enda ström...

Hej hallå!
Idag ställde vi väckarklockan för att gå å hälsa på Mao Zedong. Vi försov oss nån timme, förmodligen på grund av vårt magiskt pressade schema, haha vi är helt slut. Men två dar återstår i Peking å dessa får inte gå till spillo!

Som sagt gav vi oss iväg till Mao Zedongs gravplats, ett stort fett palats mitt på torget i Peking. När vi kom dit vart vi skickat hit å dit å kände till slut att vi inte orkar alla människor så vi bestämde oss för att strunta i det och slappa resten av dagen :)

Vi gick till Starbucks för att pumpa i lite socker å mysa på i några timmar...

Emma testar om kameran verkligen fungerar.

...tills det var dags för lunch å vi gick nästa ställe, nåt kinesiskt snabbmatsställe. Väldigt gott faktiskt å vi upptäckte att vi inte längre var helt kass på att äta med pinnar, äntligen!

Efter lite mat drog vi vidare till nästa chillställe, en massagesallong. Vi valde alla helkroppsmassage å det var fantastiskt skönt! Vi fick varsin massör å fick ligga i samma rum, utmärkt.

Här är vi på torget på en av Pekings dagliga cermonier, flaggan hissar ner mot kvällningen å det var både en uppvisning från militären å att bara delta i folkhavet var en upplevelse i sig.

Håkans tips var helt fantastiskt bra! Tack Håkan! Vi gav oss iväg till den omtalade sjön i Peking med massvis av restauranger, barer och härlig stämning. Vi hittade en bra restaurang där vi även passade på att sjunga kinesisk kareoke, en god utmaning.

Bildbevis.

Här hyrde vi trampbåt och gav oss ut på sjön bland flytande värmeljus, andra båtar å en otroligt romantiskt stämning.

Vår näst sista kväll i Peking var helt sjukt bra å vi avslutade med att besöka ett fik likt dom som går att finna på söder i Stockholm - sjuuuuuukt mysigt.
Detta klassas nog som den bästa kvällen i Peking, hittills. Tack igen Håkan!

Ändrade planer!

Hej!
Vi har lite problem med bilderna från vår kamera så bilderna från sista dagarna i Peking kommer...

Nu kommer ni skratta men sent igårkväll sa vår rumskompis att man skulle behöva visum för att ta sig in i Vietnam. Eftersom vi hört från Barbro(hon som äger huset vi ska låna) att det inte behövdes inom 14 dagar blev vi konfunderade. Vi ställde därför väckarklockan tidigt för att kunna hinna till ambassaden i Peking. Till vår glädje upptäckte vi att vi endast behövde ha en utresa bokad.... här började det!

Vi satte oss med varsin dator för att fundera ut vart vi enskilt ville åka. Vi kom fram till massa förslag och hade en gruppdiskussion där Emma å Ida ville boka biljett till Tokyo medan Carolina ville bege sig tillbaka upp i Kina. Ida funderade på om vi kunde boka om våra nuvarande biljetter då hon tänkte att vi kunde skjuta på resan till Vietnam å se Shanghai först. Då kläcker Emma idéen att vi kanske bara skulle strunta i biljetten till Tuy Hoa å boka en ny. Hon ändrade sig i samma sekund som hon sa det medan Carolina å Ida utbrast i ett; JAAA DET GÖR VI!! Emma fick svettningar och blev röd i ansiktet då vi bara hade en timme kvar innan vi skulle checka ut och ta vår taxi till flygplatsen och vi hade inte ens börjat packa våra grejer än.

Efter många om å men sitter vi nu här i Shanghai på ett hostel som vi ska på bo tills på söndag då vi flyger vidare till Tokyo (biljett bokad och visum uppkollat). Efter Tokyo tar vi oss till Bali om vi inte hinner ändra oss igen :)

Vietnam har vi lagt på hyllan tills vidare, Carolina skäms lite gentemot Barbro som ansträngt sig så mycket, samtidigt kan vi inte bara resa dit för att vi lovat att städa å titta till huset, det känns lite magstarkt. Vi är glada för vårt nya beslut iaf och får se vart resan nu leder oss :)

Sköt om er och fler bilder kommer!
Kramar

Silk market

Så var det äntligen dax för silk market! Ett stort varuhus på 7 våningar(vad vi hört, då vi inte hann med alla själv), där alla våningar var fyllda av stånd med diverse skor, kläder, klockor, kameror, tyger och kineser! Vi har verkligen lärt oss att pruta och shoppa i totalt kaos :)
här kommer lite bilder från dagens upplevelse.
Vår absolut bästa försäljare som vi kom att kalla älsklingen.
Vi bestämde oss för att köpa rullväskor för att kunna ta oss hem med dagens fångst, emma gjorde ett fantastiskt jobb med prutningen!
Ida med ett leende över allt vi lyckats fynda.
väl tillbaka på hostelet la vi upp allt vi köpt och detta blev det:
9 par converse
1 höstkappa
1 kavaj
1 plånbok
allt detta för 3195 kronor!
vi lyckades irritera många kineser under dagen, men vi gick hem mycket nöjda och glada :)
hoppas allt är bra hemma! fler uppdateringar kommer,
pussokram

Fullspäckad dag

Idag började dagen kl 07:00 då vi for iväg med en guide i en minibuss för att besöka ett flertal av Beijings sevärdheter. Så här blev resultatet:
Vi började på en särskild kinesisk sten-fabrik, kallad jade-fabrik där de ville sälja på oss armband för flera tusenlappar

Här sitter en kinesisk kvinna och skulpterar
Nästa var på kinesiska muren, plats Badaling, där vi träffade en trevlig vakt
Utsikt från ett av murens torn
Skylt som beskriver att varje man som bestiger kinesiska muren är en hjälte, citat från Mao Zedong. Bra bild, tyvärr sne...
Här besöker vi Ming-gravarna, där de berömda kinesiska kejsarna ligger begravda. Detta var hela gruppen vi hade, en familj från Syrien och en kinesisk guide i mitten.
Silkesfabrik, här tillverkar dom ett täcke.
Detta är en snäcka där de finner pärlor, detta är sötvattenpärlor. De kan innehålla upp till 30 pärlor per snäcka.
Teprovning vid Beijings största te-hus: Dr. Tea house
Otroligt lyckat! Fantastiskt gemytligt.
Vi hade en underbar dag. Klockan är nu halv åtta på kvällen och vi beger oss ut för att äta middag.
See you later alligator!

Beijing

Som bekant så är vi nu i Peking, såhär spenderades gårdagen

Eftersom vi är tre blonda tjejer (vilket är väldigt exotiskt här) så får vi
hela tiden förfrågningar där locals vill ta kort med oss.. I början såg vi det som
något ganska smickrande men samtidigt komiskt.. Men efter gårdagen så tackar
vi nu artigt nej till ALLA erbjudanden. Bildbevis ovan.
The forbidden city
Här förvarades handikappade
(observera ironin)
Turisten
Förbjudna staden - precis innan stängning, under dagen så är detta att torg
fyllt av asiater.
Militär in training
Duva när den är som bäst.
Vi hade en grym dag som avslutades med film och godis i sängen.
Strax tillbaka. Puss&kram

2 år senare - ASIEN

Nu är vi tillbaka!! Back on track så att säga, fast i Asien den här gången.
Vi sitter på vårt hostel och är jättetrötta, kort start, håll till godo. Vi är i Peking på världens bästa hostel i 6 dagar innan det blir Vietnam. Dag ett innehöll:
På National Museum of China
På utställning om Bvlgari..